Pedagogisch beleidsplan ’t Kluffie

Juli 2024

Inleiding
Voor u ligt het pedagogisch beleidsplan van de Buitenschoolse opvang ‘t Kluffie. Wij zullen dit beleidsplan gebruiken bij ons dagelijks handelen op de buitenschoolse opvang. Als er wordt gesproken over ouders, bedoelen wij ouders/verzorgers.

1.1 Openingstijden
Buitenschoolse opvang ’t Kluffie is geopend van 7.00 tot 8.30 en van 14.00 tot 18.00. Tijdens schoolvakantie’s en studiedagen is de buitenschoolse opvang de gehele dag geopend van 7.00 tot 18.00. We zijn altijd geopend, uitsluitend op algemene, erkende feestdagen.

2.Onze pedagogische doelstelling

Ons pedagogisch hoofddoel staat bij ons op nummer één. Dit houdt in dat we kinderen in de leeftijd van 4 jaar tot 12 jaar op zullen vangen in een liefdevolle, warme, veilige en ook leerzame omgeving. We werken op een professionele manier met goed geschoolde leidsters. De leidsters nemen de verzorging van de ouders over en doen dit met veel liefde en plezier. De leidsters zorgen er zo voor dat de ouders hun kind met een gerust en veilig gevoel achter kunnen laten. De leidsters proberen een zo veilig mogelijke ruimte te creëren waarin de kinderen zich prettig voelen en waarin ze zichzelf kunnen zijn. Daarnaast willen we er met z’n allen voor zorgen dat er altijd vertrouwde gezichten zijn zodat de kinderen altijd op iemand terug kunnen vallen. We vinden het belangrijk dat we ten allen tijden respect voor elkaar tonen. De B.S.O richt zich op de vrije tijd van kinderen. We willen er dan ook voor zorgen dat de kinderen in een sfeervolle, veilige en gezellige ruimte kunnen spelen.

3. Uitgangspunten
3.1 Visie op de ontwikkeling van kinderen
Kinderen willen graag serieus genomen worden, ze willen gerespecteerd en geaccepteerd worden. Ieder kind moet zich op zijn eigen manier en tempo kunnen ontwikkelen. Zo is ieder kind uniek en moet de kans krijgen om zijn eigen mogelijkheden en ‘kunnen’ te ontdekken. Wij als leidsters van ‘t Kluffie willen de kinderen graag ondersteunen en begeleiden. We willen veel aandacht schenken aan het met elkaar omgaan, samenspelen maar ook vooral aan het individuele spel. Een kind mag zich ook eens terugtrekken als hij dat wil en de mogelijkheid hebben om even op zichzelf te zijn.

3.2 Visie op het opvoeden
Als pedagogisch medewerkers vinden wij het belangrijk dat we een warme, veilige, vertrouwde en geborgen ruimte kunnen bieden. Er moet aandacht zijn voor ieder kind en we willen graag dat ieder kind zich veilig en geborgen voelt. Wij nemen een deel van de opvoeding en verantwoordelijkheid over van de ouders waarbij we natuurlijk altijd openstaan voor de meningen en adviezen van de ouders.
We willen er voor zorgen dat de thuissituaties zoveel mogelijk terugkomen op het kinderdagverblijf,  zodat de kinderen zich echt thuis gaan voelen bij ons. Rust, regelmaat en reinheid vinden wij belangrijk.
Wel bepalen de kinderen op de BSO vooral zelf wat de inhoud is van hun dag. We vinden het belangrijk dat de kinderen hetzelfde kunnen doen als dat ze thuis doen, maar wel in goed overleg met de leidster van die dag. De leidster zal ervoor zorgen dat er genoeg mogelijkheden zijn voor de kinderen, dat houdt in dat als de een zin heeft in een knutselwerkje en de ander gaat liever met zijn huiswerk aan de slag moet dat kunnen. De  kinderen van de buitenschoolse opvang hebben een plek voor zichzelf, zodat ze zich even kunnen terugtrekken met elkaar (leeftijdsgenootjes onder elkaar).

4. De pedagogische vuistregels van peutergroep en BSO ‘t Kluffie zijn omschreven via “Verantwoorde dagopvang” .
Het realiseren van het pedagogische hoofddoel en het uitwerken hiervan wordt hieronder toegelicht door middel van de volgende vuistregels. Ons pedagogisch plan moet terug te vinden zijn in het handelen op ‘t Kluffie. Om dit te kunnen realiseren maken we gebruik van een aantal vuistregels. Door middel van deze vuistregels weet iedereen waar hij/zij aan toe is, dat geldt dus voor kind , ouder en de medewerkers van ‘t Kluffie.

4.1 Het bieden van emotionele veiligheid aan kinderen.
Ieder kind is verschillend, we respecteren het kind zoals hij of zij is. We staan open voor de speelwijze, gedachtegang enz. Je mag het niet eens zijn met een bepaald gedrag of houding, maar je vertelt het kind dan wel altijd waarom je het er niet mee eens bent. Zo verantwoord je je gevoel aan het kind en aan je zelf (denk aan het geven van uitleg en grenzen op een bepaald gedrag). Kinderen mogen zelf keuzes maken binnen aanvaardbare grenzen. Ook positieve gedragingen worden benoemd, zo laat je aan het kind zien dat je bepaald gedrag prijst. Dit kun je benoemen of dit uiten in een gebaar of aanraking. We zullen het kind altijd serieus nemen. We staan open voor het kunnen en niet kunnen van het kind. Daarbij houden we rekening met het tempo en het niveau van de ontwikkeling van het kind. We werken kind volgend, en door een sensitief responsieve manier van werken voelt het kind zich gezien en zal zich veilig voelen bij zijn of haar juf of meester. Veilig voelen draagt bij aan ontwikkeling. Het werken met vaste pedagogisch medewerkers draagt ook bij aan het veilig voelen van ouder en kind.

4.2 Het bevorderen van de persoonlijke competenties van kinderen.
Als kinderen gewend zijn op de BSO en zich veilig voelen kunnen zij zich ontwikkelen. We dagen de kinderen uit in hun ontwikkeling. Door verschillende spelmaterialen en mogelijkheden aan te bieden  worden verschillende ontwikkelingsgebieden gestimuleerd. Bijv. buitenspelen, balspel, tekenen stimuleren de motorische ontwikkeling. Cognitief wordt gestimuleerd door puzzelen, rollenspellen in het speelkeuken of met de poppen, lezen, spelletjes spelen. We hebben een spelletjeskast waarin de kinderen vrij in zijn om een spelletje uit te zoeken. We hebben een voetbaltafel waar veel gebruik van gemaakt wordt. Creatieve ontwikkeling stimuleren we door het aanbieden van openeind-materialen, knutselen, voorlezen, zingen, dansen, toneel en speurtochten. Taal wordt gestimuleerd door voorlezen, praten en uitleggen, zingen, samenspel tussen de kinderen te stimuleren. Rekening houdend met de interesses en ontwikkelingsfase van het kind worden activiteiten aangeboden, we werken op een kind volgende manier. We stimuleren de zelfstandigheid van kinderen bijvoorbeeld door het zelfstandig broodjes laten smeren tijdens vrije dagen van school of in de ochtenden. Daar beginnen we op de peutergroep al mee. Zo groeien kinderen mee in de fases van ontwikkeling, bijv. van babygroep naar peutergroep naar BSO.

4.3 Het bevorderen van de sociale competenties van kinderen.
Kinderen leren van spelen met andere kinderen. De rol van de pedagogisch medewerker is cruciaal; zij werken kind volgend, is in nabijheid van de kinderen en speelt mee en geeft het goede voorbeeld in sociale vaardigheden. Zij begeleiden de sociale interactie waar nodig is.

4.4 De socialisatie van kinderen door overdracht van algemeen aanvaarde waarden en normen.

We vinden het zeer belangrijk dat we elkaar allemaal met respect behandelen, dat betekent niet elkaar pijn doen, fysiek of pesten. We hebben met elkaar afspraken gemaakt over hoe we met elkaar omgaan. Deze afspraken hebben we opgeschreven en hangen centraal in de BSO ruimte. Ook gaan wij liefdevol om met onze omgeving, dat geldt voor zowel binnen als buiten, dus doen we dieren nooit pijn en respecteren de natuur. We vinden het belangrijk dat er zorgvuldig wordt omgegaan met speelgoed, spel –en leermaterialen, want zo hebben we allemaal lang plezier van. Deze regels hangen nauw samen met de algemeen aanvaarde waarden en normen. Zo weet iedereen waar hij aan toe is en ontstaat er zo min mogelijk onenigheid. De pedagogisch medewerker begeleidt de kinderen en geeft het goede voorbeeld, zij leggen uit wat het gewenste gedrag is en waarom.

5.Het pedagogisch handelen.
Hoe handelen we in bepaalde situaties op ‘t Kluffie?
We vinden het belangrijk dat je een kind in zijn waarde laat en behandelt als een kind met een eigen wil, verschillende emoties en ook met verschillende lichamelijke en verstandelijke mogelijkheden. We willen hier dan ook zo goed mogelijk naar handelen.
We zullen hieronder een aantal zaken uitleggen, zoals: hechten, een eigen identiteit, sociale ontwikkelingen, straffen en belonen, emoties, weerbaarheid, zelfredzaamheid, zelfstandigheid, zindelijkheid, taalontwikkeling, verstandelijke- en motorische ontwikkeling en creativiteit.
We zullen de kinderen benaderen als kleine mensen met verschillende wensen en behoeften. Ieder kind is uniek. We schenken veel aandacht aan de ontwikkeling van een eigen identiteit en daarbij komen de volgende zaken aan de orde:

5.1 Sociale ontwikkeling.
5.1.1 Zelfredzaamheid

We vinden het belangrijk dat de kinderen een zelfredzaamheid bereiken die past bij het niveau van hun ontwikkeling. Wij zullen dit dan ook zeker stimuleren waar nodig.  Immers, zelfstandigheid maakt de kinderen weerbaar. Hun wereld wordt breder en zo krijgen ze meer mogelijkheden.
We stimuleren zaken zoals het veters strikken, opdrachtjes uitvoeren, zelfstandig een broodje smeren tijdens de vakanties en/of studiedagen, opruimen van speelgoed en ga zo maar door. Natuurlijk stemmen de leidsters hun hulpvaardigheid hierop af en geven complimentjes om positief gedrag te stimuleren.
Een groot voordeel van het werken met groepen kinderen is, dat de kinderen spelenderwijs van elkaar leren. Ze leren samen te spelen, te leren, te delen, te communiceren, te luisteren naar elkaar, elkaar te helpen en om gezamenlijk aan activiteiten deel te nemen, bijvoorbeeld samen een puzzel te maken of met elkaar aan tafel te eten.

5.1.2 Conflictsituaties
Soms ontstaan er conflicten tussen mensen en zo kan het gebeuren dat dit ook op de groep voorkomt. We proberen de kinderen te leren voor zichzelf op te komen en het conflict niet uit de weg te gaan. Omgaan met conflicten is ook weer een sociale vaardigheid en zo leert het kind dat je vaak een oplossing kunt vinden voor het conflict.
We zullen de kinderen leren hoe je kunt praten met elkaar (tijdens een ruzie over speelgoed bijvoorbeeld) en we zullen het kind eerst zelf laten proberen of hij of zij het conflict zelf kan oplossen. Daarbij houden wij als pedagogisch medewerkers natuurlijk wel een oogje in het zeil en zullen wij ingrijpen wanneer een ruzie gevaar oplevert, bijvoorbeeld met z’n tweeën tegelijk van de glijbaan af willen.

5.1.3 Straf en beloning.
Ieder kind krijgt wel eens te maken met het verleggen van zijn of haar grenzen en daarbij komen straf en beloning om de hoek kijken. Om die grenzen uit te proberen gaan ze opzoek naar die grenzen. Binnen bepaalde grenzen heeft het kind alle vrijheid om zich te ontwikkelen en de wereld te ontdekken. Bepaald gedrag dat de grenzen overschrijdt en storend is voor de andere kinderen en de sfeer op de groep zullen wij corrigeren. Dat corrigeren begint met een waarschuwing en helpen het kind zo te herinneren aan de grenzen. We zullen het kind te allen tijde uitleggen waarom zijn of haar gedrag niet getolereerd kan worden. Bepaald storend gedrag kan ook worden genegeerd, bijvoorbeeld als het kind steeds maar de aandacht vraagt. Vaak wil dit ook helpen. Als de waarschuwingen door middel van het verheffen van de stem, lichaamstaal, negeren, niet helpt zullen wij het kind even apart nemen en het nog eens duidelijk en op een rustige manier (dus even weg van de groep) uitleggen.
Het kind komt even tot zichzelf. Met het geven van een compliment, een knuffel of een high five belonen wij een kind bij positief gedrag. Bijvoorbeeld: als een kind geholpen heeft met oplossen van een conflict met andere kinderen geven wij het kind een compliment. We belonen de kinderen om hen zo te stimuleren dingen zelf te gaan doen.

5.2 Emotionele ontwikkeling
5.2.1 Hechten

Wij willen ervoor zorgen dat het kind iedere keer als hij komt spelen, 2 of 3 vaste gezichten per dag heeft. Zo zorgen wij ervoor dat de gezichten vertrouwd raken en het kind zich veilig voelt. Hij weet welke reactie hij bij welke juf of meester kan verwachten en het kind zal zich aan de pedagogisch medewerker gaan hechten.
Daarom willen we ten alle tijden er voor zorgen dat de kinderen altijd vaste en vertrouwde gezichten om zich heen hebben, die voor hen zorgt en met hun speelt. We houden zoveel mogelijk vast aan vaste gezichten tijdens het ophalen uit school en het brengen naar school. Dit schept structuur en vertrouwen.

5.2.2 Omgaan met verdriet en blijdschap
We geven ieder kind de kans om te laten zien dat ze of juist heel blij zijn of juist verdrietig. Als een kind verdrietig is nemen we dat serieus en proberen het verdriet of de angst een beetje weg te nemen. Wij troosten het kind door bijvoorbeeld op schoot te nemen, te knuffelen en een veilig gevoel te geven. Wij laten merken dat een kind best eens verdrietig of boos mag zijn en mag huilen. Sommige kinderen trekken zich juist heel erg terug als ze bang of verdrietig zijn. Daar hebben we alle respect voor, maar wij houden het kind wel goed in de gaten. Wij blijven proberen om contact te maken met het kind. Wij zullen proberen om het kind zoveel mogelijk op zijn of haar gemak te stellen. Dit kan ook bijvoorbeeld zijn om even aandacht te schenken aan het kind apart van de groep, even helpen in de keuken bijvoorbeeld samen met de juf of meester.

5.2.3 Afscheid nemen.
Wij willen de kinderen de tijd geven om afscheid van hun ouders te nemen. De kinderen zwaaien hun papa of mama of iemand anders die hem of haar die dag brengt altijd samen met een van de aanwezige leidsters uit.
Het naar school brengen wordt door een vaste juf gedaan zoveel als mogelijk en de kinderen van groep 1 en 2 worden tot in de klassen gebracht en gedag gezegd. Vervolgens volgt er een controle of de kinderen van groep 3 t/m 8 in de klas zitten, wanneer nodig kan een kind hier extra begeleiding bij krijgen. De dag wordt ook doorgenomen met de kinderen, bijvoorbeeld je wordt vanmiddag door juf Nathalie opgehaald. Eventuele bijzonderheden worden overgedragen aan de leerkrachten.

5.2.4 Wennen
Wanneer u een afspraak heeft voor een rondleiding is het fijn als uw zoon of dochter ook mee komt om zo alvast een kijkje te nemen op de groep. Na de inschrijving zal een week voordat uw zoon of dochter bij ons naar de opvang komt, een wenmiddag worden ingepland. Wij halen uw kind dan op uit school en hij of zij komt dan twee uurtjes bij ons spelen. Als u het fijn vind kunt u ook samen met uw kind wachten
Als kinderen van de peuteropvang van ‘t Kluffie doorschuiven naar de BSO zijn er wenmomenten. Als de vierjarige leeftijd in zicht komt, wordt de bijna kleuter met de pedagogisch medewerker van zijn eigen groep begeleid naar de BSO. Er wordt rondgekeken, kennisgemaakt met de andere, vaak al bekende kindjes en hij of zij maakt kennis met de BSO meesters en juffen. Ook de ouders worden betrokken doordat ze worden uitgenodigd om te komen kijken op de BSO. Op de groep worden kennismakingsspellen gedaan zoals bijvoorbeeld een balspel; de bal gooien en dan  de naam van het kind noemen.

5.3 Lichamelijke ontwikkeling
5.3.1 Motoriek

We willen de motorische ontwikkeling en mogelijkheden van het kind zo goed mogelijk begeleiden en stimuleren, zowel de fijne als de grove motoriek.
Er worden veel knutselactiviteiten aangeboden op de BSO maar kinderen kunnen ook naar eigen idee knutselen. Er zijn verschillende knutselmaterialen aanwezig, welke de motoriek stimuleren. Bijvoorbeeld scharen, prikpennen, een timmertafel, kleine kraaltjes enzovoorts. Sportactiviteiten vinden wij net zo belangrijk, dagelijks wordt er gevoetbald of verstoppertje gespeeld op het schoolplein.

5.3.2 Toiletgang
De oudere kinderen die zelfstandig naar de wc kunnen, zijn vrij om te gaan wanneer ze moeten. We vinden het hygiënisch aspect heel belangrijk en begeleiden de kinderen bij het handen wassen. Het kan nog gebeuren dat een kind een “ongelukje” heeft en te laat naar de wc gaat, omdat het zo lekker aan het spelen is bijv. Op de BSO zijn een aantal (onder)broeken voorradig voor ongelukjes. Als u weet dat uw zoon of dochter wel eens een ongelukje heeft is het fijn als er reserve kleding in de luizenzak ligt.

5.3.3 Seksuele voorlichting
Al vaak op hele jonge leeftijd komen er bij kinderen vragen op over de bloemetjes en de bijtjes. Deze vragen zijn vaak ook al bij de ouders een onderwerp van gesprek geweest. Het is voor ons van belang dat de antwoorden van de ouders en onze leidsters op één lijn liggen. Zelf zijn wij er wel voor dat, als er vragen komen, er een duidelijk antwoord gegeven wordt, die op een kinderlijke manier wel de waarheid vertelt. Wij gaan hier natuurlijk niet verder op in en het moet voor het kind verder wel te begrijpen blijven.
De seksuele ontwikkeling begeleiden wij, door net als op ieder ander gebied, kinderen de ruimte te geven om die ontwikkeling door te maken. Dat doen we door een open en positieve houding. Het heeft ook te maken met het overdragen van normen en waarden. Je vertelt bijvoorbeeld dat het niet erg is als een kind met zijn hand in zijn broek zit te friemelen. Behalve tijdens de lunch aan tafel en in het bijzijn van andere kinderen. Dat het een handeling is die je alleen doet als je alleen bent.
Je vertelt ze bijvoorbeeld ook om respect te hebben voor hun eigen behoeften en beleving, maar ook voor die van de ander. Ze leren bovendien dat gevoelens en normen en waarden per persoon en situatie kunnen verschillen.

5.4 Verstandelijke ontwikkeling
5.4.1 Omgaan met eigen kunnen

Wij willen een speel/leefomgeving creëren die voor kinderen veilig, warm maar ook leerzaam is. Er moet voor een kind genoeg te doen zijn en voldoende uitdaging . We  bieden  speelgoed/materialen aan die afgestemd zijn voor verschillende leeftijdsgroepen en daarom ook op verschillende verstandelijke ontwikkelingen. Immers, het ene kind van 4 jaar heeft soms nog niet dezelfde verstandelijke ontwikkeling als de andere 4 jarige. Maar dat geldt natuurlijk niet alleen voor het aanbieden van verschillende speelmaterialen, maar ook voor het zingen van liedjes, samen lezen, voorlezen van een boek, kleuren, puzzelen en spelletjes doen.

5.4.2 Normen en waarden
We vinden het zeer belangrijk dat we elkaar allemaal met respect behandelen. We gaan voorzichtig om met elkaars eigendommen (iets dat van thuis is meegenomen)
Elkaar pijn doen, fysiek of pesten zullen wij ook niet tolereren. Ook gaan wij liefdevol om met onze omgeving, dat geldt voor zowel binnen als buiten, dus doen we onze dieren nooit pijn en respecteren we de natuur. We vinden het belangrijk dat er zorgvuldig wordt omgegaan met speelgoed, spel –en leermaterialen, want zo hebben we er allemaal lang plezier van. Deze regels hangen nauw samen met de waarden en normen en iedereen hanteert die vaak weer anders, maar we vinden het belangrijk om met elkaar op één lijn te zitten. Zo weet iedereen waar hij aan toe is en ontstaat er zo min mogelijk onenigheid.

5.4.3 Taal- en spraakontwikkeling
Ook op de BSO besteden we aandacht aan de taal ontwikkeling. Ook hier hebben we rust momenten waarin we een boekje voorlezen, individueel met een kind een taalgerichte activiteit uitvoeren, liedjes zingen en luisteren naar muziek.
Taalgebruik is de basis om goed te kunnen communiceren. Als kinderen goed hun emoties en behoeften onder woorden kunnen brengen, kunnen wij hen beter begrijpen en helpen. Nog niet voor alle kinderen is het duidelijk hoe zij zich kunnen uiten. We zullen het kind stimuleren te zeggen wat hij bedoelt, zichzelf te verduidelijken als het voor ons niet helder is wat er is gebeurd of wat het kind wil.
Als een kind niet de juiste woorden gebruikt en/of de klanken of letters niet juist uitspreekt zullen wij het kind corrigeren door bijvoorbeeld: Wat wil je hebben, een toetje? Of wil je een koekje?
Allochtone kinderen laten we wat vaker woordjes nazeggen als zij nog problemen hebben met de Nederlandse taal, we doen dit op een speelse manier, herhalen en goed articuleren is dan belangrijk.

De voertaal op ‘t Kluffie is Nederlands, maar als een kindje thuis tweetalig wordt opgevoed is dat geen probleem. Veel medewerkers spreken ook redelijk Engels.

5.4.4 Muzikale ontwikkeling
We vinden het erg leuk en belangrijk dat kinderen in aanraking komen met muziek. Muziek schept vaak een bepaalde sfeer. We vinden het niet nodig om uw kind een muzikale vaardigheid te leren, maar we brengen het als een soort kennismaking met muziek. Samen zingen we liedjes, uit een boek of met de cd. Ook vinden we het leuk als het kind muziek meebrengt van thuis. Vaak zingen we liedjes die aansluiten bij een bepaalde periode, bijv. sinterklaas, kerst etc. We hebben op de groep een muziek box waar wij muziek op kunnen afspelen.

5.4.5 Eigen initiatief en keuzes
We vinden het belangrijk om aandacht te schenken in het nemen van initiatief en keuzes. Het ontwikkelt de zelfstandigheid en individualiteit. De kinderen leren dat ze een eigen mening hebben en daar mogen ze voor uitkomen.
Het kind leert zichzelf beter kennen en we vinden dat een kind best eens fouten mag maken, want daar leert hij van. Als een kind bijvoorbeeld een puzzel wil maken dat boven zijn niveau is, laten we het kind dit toch proberen. We helpen het kind eventueel en moedigen hem aan. We kunnen de puzzel samen maken en anders zoeken we een iets makkelijkere puzzel, zodat zijn vertrouwen in zichzelf blijft. We vinden het belangrijk dat kinderen zelf contacten leggen met vriendjes en vriendinnetjes. Bij samenspel zelf hun conflicten op lossen en als dit niet lukt hulp vragen aan de leidster. Als een kind moeite heeft met eigen keuzes maken zullen wij het stimuleren door meerdere activiteiten aan te bieden en waaruit een kind zijn eigen keuze kan maken.

5.4.6 Een eigen identiteit
Op de BSO is het belangrijk dat een kind zijn eigen identiteit kan ontwikkelen en ontdekken. Eigen keuzes maken staat hierbij centraal. We vinden het belangrijk dat een kind leert op te komen voor zichzelf en stimuleren het zelfstandig keuzes maken.
Kinderen op de BSO worden zich steeds sterker bewust van zichzelf, hun behoeften en gevoelens. Ze  willen daar op eigen wijze uitdrukking aan geven en willen zich ook meten met anderen. Dit leerproces kunnen we aangeven als ‘het ontwikkelen van hun eigen identiteit’.  Wij zijn ervoor om de kinderen hierin de ruimte te geven en te sturen waar het nodig is.

5.5  Hygiëne en veiligheid

De hygiëne en veiligheid van ‘t Kluffie zijn in overeenstemming met de eisen die door de GGD en de brandweer worden gesteld. Ten allen tijde zijn er leidsters in het kindercentrum aanwezig die geschoold zijn en in het bezit zijn van een diploma (kinder)EHBO en een diploma bedrijfshulpverlening. Bij ‘t Kluffie wordt gebruik gemaakt van een ontruimingsplan dat meerdere malen wordt herhaald.
Ook werken we met een schoonmaakrooster, deze is ter inzage voor de pedagogisch medewerkers wat, waar en wanneer is schoongemaakt. Ook de GGD controleert deze lijsten. Als ouder mag u altijd deze lijsten inkijken.
We vinden het ook belangrijk dat de pedagogische medewerkers maar ook eventuele stagiaires er fris en verzorgd uitzien. We zijn immers een voorbeeld voor de kinderen.
Ook vinden we het belangrijk dat kinderen eens lekker vies mogen worden en mogen knoeien (met bijv. zand en water). We willen u aanraden kleding bij uw kind aan te trekken dat tegen een stootje kan en waarvan het niet erg is als er een vlekje op komt.

5.5 a Voedsel bereiding
We werken op ‘t Kluffie met een protocol voedsel bereiding volgen de richtlijnen van het RIVM. Hierin staan de HACCP normen beschreven.

6 Werkwijze
6.1 Groepssamenstelling

Binnen de BSO worden maximaal 40 kinderen in de leeftijd van 4-12 jaar opgevangen, dit is geregistreerd in het Landelijk Register Kinderopvang.
We werken met vaste basisgroepen. Er zijn twee groepsruimten waar de basisgroepen kunnen worden opgevangen. Een basisgroep bestaat uit maximaal 22 BSO kinderen. Er zijn nooit meer dan 40 kinderen aanwezig.
De groepen worden geleid door gediplomeerde pedagogisch medewerkers. Tijdens de indeling van de groepen en het inzetten van de gediplomeerde groepsleidsters houden wij rekening met de kind/leidster ratio die door de Wet kinderopvang is vastgesteld.

Het kan voorkomen op bijvoorbeeld  studiedagen en in schoolvakanties dat de groepen samengevoegd worden bijvoorbeeld 2-12 jaar 0- 12 jaar of 4-12 jaar. Hierbij wordt altijd de kind-leidster ratio aangehouden en de groepsafmeting.
Er wordt altijd gebruik gemaakt van de rekentool van het ministerie, om de kind leidster ratio te bepalen.

Het gezamenlijk opvangen heeft een aantal voordelen:
• Jonge kinderen kunnen worden gestimuleerd in hun spel door oudere kinderen.
• Oudere kinderen kunnen hun  zorgzaamheid ontwikkelen voor jongere kinderen.
• De kinderen kunnen gedurende  de hele opvangperiode in dezelfde groep blijven
• Kinderen uit 1 gezin kunnen bij elkaar in de groep.
Er zijn ook nadelen aan het grote leeftijdsverschil.  De jonge kinderen kunnen het spel van de oudere kinderen storen of de oudere kinderen kunnen te overheersend zijn in de groep. De pedagogisch medewerkers  zorgen er voor dat iedereen binnen de groep voldoende ruimte krijgt.

De kinderen van de BSO krijgen de gelegenheid om te kiezen wat ze willen doen. (Hierbij wordt ook zoveel mogelijk de thuissituatie nagebootst). In een aparte ruimte die speciaal voor hen is ingericht kunnen ze samen spelen, huiswerk maken, een spel doen of achter de computer. Ze kunnen ook in overleg met de leidster buiten spelen op het aangrenzende schoolplein.
Als de kinderen na school ‘t Kluffie binnen komen, spreken ze eerst even af wat ze willen gaan doen. Na school eten ze met de andere kinderen een fruitje en eventueel een broodje.

6.1.1 Mentorschap
De mentor: Op de BSO wordt gewerkt met mentoren. Dit zijn vaste pedagogisch medewerkers op de groep, die verantwoordelijk zijn voor het observeren en bijhouden van de ontwikkeling en het welbevinden van een aantal kinderen.
Kinderen worden in een basisgroep geplaatst met vaste pedagogisch medewerkers, zodat zij met elkaar vertrouwd kunnen raken en een band op kunnen bouwen.
Een kind weet op de dag, dat hij of zij op de opvang is, welke leidster zijn aanspreekpunt is. Voor kinderen en ouders is het zichtbaar wie zijn/haar mentor is. In de groepsruimte hangt een bord met namen van de mentorleidster en foto’s van de mentorkinderen.

Deze mentor heeft de volgende specifieke taken:
· De mentor is het aanspreekpunt voor alle vragen en opmerkingen over het kind en zijn of haar ontwikkeling. De algemene dagelijkse overdrachtszaken kunnen natuurlijk gewoon met alle pedagogisch medewerkers van de betreffende dag worden besproken.
· De mentor houdt de ontwikkeling van het kind in de gaten. De eventuele gesprekken die hieruit voortkomen worden door de betreffende mentor gevoerd.
. Oudergesprekken zijn op aanvraag door ouders of mentor.
· De mentor houdt in de gaten of het kind zich goed lijkt te voelen of misschien juist wat minder en doet daar eventueel iets mee. Zo kan de mentor het kind wat extra aandacht geven, advies vragen bij haar collega’s of overleggen met de ouders.
· Als het kind stopt met de buitenschoolse opvang, dan zal de mentor een eindgesprek met ouders/verzorgers voorstellen.
· Verder houdt de mentor de verjaardagen van de mentorkinderen in de gaten. Een kind krijgt als mentor een pedagogisch medewerker die het kind het meest meemaakt op de groep. Daarnaast wordt er ook gekeken naar een ‘klik’. Op deze manier kan het kind een band opbouwen met zijn/haar mentor. Het is niet de bedoeling dat kinderen alleen activiteiten met hun mentor doen, want dat zou de mogelijkheden van de BSO voor de kinderen beperken.

6.2 Dagprogramma
7.00 – 8.30 uur (verlengde opvang vanaf 6.30 mogelijk)

Voorschoolse opvang. Kinderen kunnen tot 7:45 uur bij ons ontbijten. De kinderen  kunnen een activiteit doen zoals een spelletje, kleuren, lezen.
8.15 uur

De kinderen ruimen alles op en pakken de schoolspullen.
8.25 uur
De kinderen worden naar school gebracht.
14.00 uur
De kinderen worden door de meester of juf uit school gehaald. Groep ½ word uit de klas gehaald, de kinderen van de overige klassen worden in de aula opgewacht.
14.20 uur
Iets drinken met fruit en eventueel een broodje
14.40-16.30 uur
Spelen naar keuze, buiten spelen of knutselen. Er worden ook activiteiten aangeboden waar de kinderen aan mee kunnen doen.
16.30 uur
Iets drinken en een crackertje
17.00 uur -18.00 uur
De kinderen worden opgehaald, tussen ouders en leidsters is er overdracht.

6.3 Huisregels van ‘t Kluffie
Brengen en halen
– De Pettenvlet aan Zee is geopend vanaf 7.00 uur. Verlengde opvang vanaf 6.30 is mogelijk, dit is op aanvraag.
– ‘t Kluffie sluit om 18.00 uur haar deuren.
– U zult begrijpen dat wij het moeten weten als uw kind(eren) door iemand anders wordt opgehaald. Anders kunnen we uw kind niet meegeven.
– BSO ‘t Kluffie is 52 weken per jaar geopend van maandag tot en met vrijdag naar behoefte van ouders, behalve op algemeen erkende feestdagen.
– Bij het betreden van het pand dient u slofjes over de schoenen aan te trekken. De slofjes vindt u bij de entree. Dit vanuit hygiënisch oogpunt.
– Bij het betreden van het terrein dient men de poort volledig dicht te doen en de deur op slot draaien. Dit ter voorkoming dat kinderen zelfstandig het terrein afgaan.
– Op het terrein van ‘t Kluffie /De Kluft mag niet gerookt worden.
– U kunt de jas en tas met spulletjes van uw kind in zijn/haar luizenzak doen, deze hangen klaar in de gang aan de kapstok.
Wennen
Samen met u en de leidsters worden afspraken gemaakt over het wennen van uw kind.
Samen met uw kind komt u een keer de sfeer proeven op de BSO. Vervolgens wordt een afspraak gemaakt om uw kind een keer te brengen voor een wenmiddag.
Uw kind kan kiezen naast welke leidster hij wil zitten of naast welk kindje. Wanneer het kindje nieuw is op de groep doen we een voorstel rondje en laten we zien waar alles te vinden is en bespreken we de regels van de BSO. De eerste weken ondersteunen we het kind extra en begeleiden hem/haar in het maken van vriendschappen en het vinden van een ritme.

Voeding en verzorging
– Wij zorgen voor de voedingsmiddelen, zoals brood, vers fruit, drinken etc.
– We houden rekening met voedingsschema’s met  betrekking tot allergieën, diëten en/of geloofsovertuiging.

Kleding
Zorg dat uw kind altijd kleding aan heeft waarin ze lekker kunnen spelen, kleding dat tegen een stootje kan en waarvan het niet zo erg is als het een beetje vies is geworden.
Het is handig als in de kleding de naam van uw kind staat.
In verband met veiligheid raden wij aan geen kleding met touwtjes te gebruiken.
U kunt een setje kleding in de tas van uw kind doen, zodat wij zo nodig schone kleding aan kunnen doen.

Ziekten en vaccinaties
Als uw kind ziek is houdt u het natuurlijk thuis. Als u twijfelt kunt u overleggen met de leidsters. Graag willen wij zo spoedig mogelijk weten als uw kind ziek is en niet kan komen. Ook is het voor ons van belang om te weten of het een besmettelijke ziekte betreft, zodat we eventuele maatregelen kunnen nemen.
Als uw kind ziek wordt tijdens zijn verblijf op ‘t Kluffie zullen wij contact met u opnemen en overleggen. In geval van nood zullen wij naar huisarts gaan.
Indien uw kind niet helemaal fit is of is geweest, vinden wij het prettig als u gedurende de dag een keer contact opneemt om het welzijn van uw kind te bespreken.

Afwezigheid van uw kind
Als uw kind door omstandigheden afwezig is door bijv. ziekte, feest, op vakantie, willen wij dat zo spoedig mogelijk weten.
Ruilen van dag of uw kind een extra dag brengen kan alleen in overleg met de leidsters. Er wordt dan gekeken of aan uw verzoek kan worden voldaan.

6.4 Activiteiten

Tijdens de opvang van uw kind worden allerlei activiteiten aangeboden. Er worden door de pedagogisch medewerkers groepsactiviteiten gepland en individuele activiteiten. Groepsactiviteiten zijn bijv. kringgesprek, gezamenlijk eten en drinken, wandelen, voorlezen, liedjes zingen en hangen meestal samen met een thema.  Naast deze activiteiten zijn de kinderen vrij om te doen wat ze willen, individueel of met vriendjes of vriendinnetjes.  Er zijn voldoende mogelijkheden op de BSO, gezamenlijk gaan de kinderen vaak buiten voetballen, insecten zoeken of binnen met lego spelen, in de beweegruimte of in de huishoek. Individueel gaan de kinderen vaak een knutselwerkje maken, boekje lezen.
We vinden het leuk met de kinderen uitstapjes te maken. Uitstapjes binnen het dorp worden vooraf niet overlegd. bijv. naar de speeltuintjes, hertenkamp etc. Tijdens vakantie periodes hebben we aanvullende activiteiten bijvoorbeeld een dagje naar de dierentuin, speelparadijs, een bonte middag, zomerfeest, hierover ontvangt u wel eerst een email. U kunt ook een email ontvangen over meenemen van bijvoorbeeld badkleding of laarsjes. Alle activiteiten die we ondernemen worden gefinancierd door ‘t Kluffie. We zorgen voor alle benodigdheden voor knutsel-, muziek-, verkleed-, voorleesactiviteiten etc. We zorgen ervoor dat de kinderen altijd wat te doen hebben, maar let wel niets moet. Het kind moet het wel leuk vinden om bijvoorbeeld te knutselen. Een kind kan er altijd voor kiezen iets anders te gaan doen, mits dit wel in de dagindeling past en niet de andere kinderen stoort. Wel zal de pedagogisch medewerker het kind stimuleren om met de groep geplande activiteit mee te doen.

Buiten spelen
Er wordt door de BSO op het grote plein buiten gespeeld, er is hier een klimrek en een voetbalveld. Er wordt gekeken naar de leeftijd van de groep, als het leuker is om op het kleuterplein te spelen gezien de leeftijd dan is dat ook mogelijk.

Activiteiten in groepen groter dan 30 kinderen
Bij (spel)activiteiten in of buiten de BSO worden de kinderen bij voorkeur in subgroepjes verdeeld, de kinderen van hun groep krijgen dan een pedagogisch medewerker en/of een pedagogisch medewerker in opleiding en/of een groepsassistente aangewezen bij wie ze terecht kunnen. Wanneer kinderen besluiten voor een andere activiteit te kiezen melde zij zich af bij de begeleider. Bij uitstapjes wordt het protocol grote of kleine uitstapjes gebruikt.

Uw kind mag, zoals eerder gezegd, altijd iets van huis meebrengen, houd er wel rekening mee dat het stuk kan gaan en het de verantwoordelijkheid van het kind is.

7. Personeelsbeleid
Iedere dag zijn er vaste, gediplomeerde pedagogisch medewerkers op de groepen aanwezig. We willen ervoor zorgen dat de kinderen zoveel mogelijk dezelfde vertrouwde gezichten te zien krijgen. Kinderen en leidsters bouwen een vertrouwensband op en weten wat ze van elkaar kunnen verwachten. De medewerkers proberen door middel van scholing, cursussen, nieuws, internet en andere actualiteiten zo goed mogelijk op de hoogte te blijven van alle actuele zaken op het gebied van kinderopvang. Eventuele stagiaires worden van te voren aan u voorgesteld
door middel van een nieuwsbrief of op het prikbord.

Wanneer een pedagogisch medewerkster alleen op de groep staat, is er altijd achter wacht. Zij kunnen elkaar bereiken door te bellen. Op deze manier kunnen zij elkaar ondersteunen bij calamiteiten. Tijdens openingstijden van school, zijn de juffen en meesters van De Kluft achterwacht bij calamiteiten.

Een andere vorm van ondersteuning is de achterwacht. Zij zijn altijd telefonisch bereik baar en kunnen binnen 15 minuten aanwezig zijn en ingezet worden.

Achterwacht:
Basisschool De Kluft tijdens openingstijden van de school:
0223613681

Elmira Welker:
0630392020

Caitlin van der Klaauw:
0682003009

Alyssa Trip:
0681668930

7.1 Pedagogische medewerker in ontwikkeling
Er kunnen beroepskrachten in opleiding en stagiaires formatief of boven formatief worden ingezet mits aan de randvoorwaarden wordt voldaan. Zoals verantwoorde kinderopvang en kwalitatief goede begeleiding. Bij goed functioneren van een stagiaire kunnen wij een arbeidscontract aangaan. De pedagogisch medewerker in ontwikkeling staat niet alleen op de groep en wordt begeleid door een gediplomeerde leidster(s).
De voortgang van de ontwikkeling van de stagiaire/pedagogisch medewerker in ontwikkeling wordt bijgehouden door de stagebegeleider en zo nodig wordt een plan van aanpak gemaakt.
Bij formatieve inzet van de pedagogisch medewerker in ontwikkeling houden we hierbij rekening dat er maximaal een derde van de algehele bezetting in het kindercentrum is die dag bijvoorbeeld van de 3 leidsters mag er dan 1 pedagogisch medewerker in ontwikkeling formatief worden ingezet. ​Op locatie kunt u ons beleid inzien, voor pedagogisch medewerker in ontwikkeling / stagiaire.

7.2 Nieuw personeel
Wanneer er nieuw personeel op de BSO start hebben zij vooraf een rondleiding gekregen. Zijn in het bezit van de protocollen welke wij gebruiken op de BSO: Gezondheid en veiligheid beleid, meldcode kinderopvang, ontruimingsprocedure, BHV regels en in het bezit van de juiste diploma’s en in het bezit van een VOG die niet ouder is dan twee maanden. Het nieuwe personeelslid zal zich voorstellen op de website. Ook zal er een voorstel stukje op het prikbord hangen.

Organisatiebeleid
8.1 Inschrijving

Bij de BSO is het mogelijk om voorschoolse, naschoolse en vakantie opvang aan te vragen.  Naschool neemt u af per dagdeel, een dagdeel bij de BSO is minimaal 3 uur. Ook kunt u alleen gebruik maken van voorschoolse opvang, dit is minimaal 1,5 uur.
Er zijn geen kosten verbonden aan het inschrijven van uw kind.
Ook bieden we plaats aan kinderen met een lichamelijke en/of verstandelijke beperking. Aantal plaatsen hiervoor hangt af van de zwaarte van de beperking. Belasting en draagkracht van de leidsters moeten in balans blijven.

8.2 Opvangvormen
Bij BSO ‘t Kluffie kunt u een vast contract of een flexibel contract afsluiten.

8.2.1 Vaste opvang
U krijgt een contract op basis van vaste uren berekend op 40 weken per jaar (enkel schoolweken) daarnaast kunt u bij de inschrijving het aantal vakantieweken waarin u de opvang gewenst is per jaar doorgeven. De vakantieweken worden berekend over de 12 maanden zodat u maandbedrag gelijk blijft. In het contract kunt u het aantal uur gemiddeld per maand inzien en het maandelijkse tarief.

8.2.2 Flexibele opvang
U krijgt een contract op basis van nul uren. U krijgt via ons administratieprogramma Niokids een inlogcode. Daarmee vraagt u de opvang een maand van te voren bij ons aan. Vraagt u opvang aan binnen een maand dan wordt gekeken of aan uw verzoek kan worden voldaan. Het is mogelijk dat wij uw opvangaanvraag annuleren. Het factuur wordt in de eerste week van de maand gemaakt voor de desbetreffende maand waarin u de opvang heeft aangevraagd en staat dan klaar in Niokids.

8.3 Wijze van betalen
Wij maken gebruik van automatische incasso, natuurlijk ontvangt u iedere maand een gespecificeerde factuur. Het factuur kunt u inzien bij ons administratieprogramma Niokids. Tevens wordt het factuur ook gemaild. Bij inschrijving van uw kind krijgt u een contract tot 12 jaar na geboortedatum. Na ondertekening daarvan betaalt u één maand vooruit bij de vaste opvang. Daarna is het iedere maand op de 3e dat uw bedrag wordt afgeschreven. Bij flexibele opvang betaalt u voor de desbetreffende maand voor de 3e van de maand. Er geldt een opzegtermijn van 1 maand voor de eerste van de maand bij beëindiging van een contract tussentijds.

8.4 Annuleren van de opvang
Bij annulering van de opvang worden de oorspronkelijke reserveringen in rekening gebracht. U kunt in Niokids annuleren, bij de leidsters of de leidinggevende.

8.4.1 Annuleren bij vaste opvang
Als u de gehele week annuleert dan telt dit als een vakantieweek.

8.4.2 Annuleren bij flexibele opvang
Annuleren van uw reserveringen die reeds gefactureerd zijn leiden niet tot vermindering in kosten. U kunt tot een maand van te voren reserveringen wijzigen en/of annuleren waarbij er geen kosten in rekening wordt gebracht.

8.5 Ruilen van dag
Ruilen van dag kan alleen in overleg met de leidinggevende of in Niokids. Er wordt dan gekeken of aan uw verzoek kan worden voldaan, de termijn waarbinnen geruild kan worden is 2 weken.

8.6 Extra dag(deel)
U kunt zowel bij vaste als bij flexibele opvang een extra dag(deel) aanvragen bij de leidinggevende of in Niokids. Er wordt dan gekeken of aan uw verzoek kan worden voldaan.

8.7 Regeling vakantieweken
U kunt naast u contract wat gebaseerd is op 40 weken (enkel schoolweken) aangeven hoeveel weken opvang u nodig heeft per jaar. We verwerken dit in het contract en delen het door 12 maanden zodat uw maandbedrag gelijk blijft.

Wanneer u gebruik maakt van opvang tijdens schoolvakantie is dit verwerkt in het contract.  Bijvoorbeeld 4 weken per jaar opvang tijdens vakantie weken, we spreken dan over een opvang week. 
We gaan ervan uit, dat uw kind aanwezig is tijdens een schoolvakantie week, ook al heeft u maar 4 weken opvang nodig tijdens een schooljaar, uw kind is alle 12 weken automatisch ingepland. Wanneer uw kind een week vrij is tijdens een vakantie week, dient u de opvang tijdens de vakantie week te annuleren via niokids. Is de opvang te laat geannuleerd dan rekenen wij deze vakantie week als een opvang week.

8.8 Niokids
BSO ‘t Kluffie werkt met een administratieprogramma Niokids. Na de inschrijving van uw kind(eren), krijgt u inlog gegevens van dit programma per e-mail. In het programma kunt u zien wanneer uw kind(eren) ingepland is/zijn, u kunt u een ruil aanvragen, opvangdagen annuleren, het factuur inzien en de jaaropgaaf kunt u hierin terugvinden. Wij helpen u graag bij problemen met het programma. Geeft u het gerust aan.

8.9 Afwijking van de kind-leidsterratio
In afwijking van de kind-leidsterratio wordt gebruik gemaakt van de 3 uurs regeling(zie hieronder) ten tijde van hele dagopvang/vakantieopvang is er maximaal één uur aansluitend in ieder geval 50% van de bezetting aanwezig is.

Er kan tijdens een kleine en korte activiteit afgeweken worden van de kind leidster ratio, dit bijvoorbeeld als er met buitenspelen op het buitenterrein van de BSO bijvoorbeeld 12 kinderen buitenspelen met 1 leidster en 5 kinderen met 1 leidster binnen aan het knutselen zijn.

8.9.1 Drie-uurs regeling
​Voor de buitenschoolse opvang houdt de drie uurs regeling als volgt in;

Ten tijde van reguliere naschoolse opvang zal er van 17.30-18.00 een afwijking op de kind-leidster ratio op de groepen. We houden dan rekening met in ieder geval 50% van de bezetting. 

​Tijdens studiedagen of vakantiedagen mag de BSO 3 uur per dag afwijken.

8.9.1 Drie uurs regeling
Drie-uurs regeling
‘t Kluffie biedt tijden studiedagen/schoolvakantie’s meer dan 10 uur aaneengesloten opvang, ‘t Kluffie mag drie uur per dag afwijken van de beroepskracht-kind ratio(BKR). In het pedagogisch beleidsplan hoeft het kindcentrum niet meer de exacte tijdstippen vast te leggen waarop het kinderdagverblijf drie uur per dag afwijkt van de BKR. In het pedagogisch beleidsplan neemt het kinderdagverblijf algemene kaders op over de inzet van het personeel, de BKR en het afwijken hiervan volgens de drie-uursregeling

​De werkwijze van kindcentrum ‘t Kluffie:
De algemene openingstijden van kindcentrum ‘t Kluffie zijn van 7.00 tot 14.00. Daarbij is de algemene brengtijd tussen 7.00 en 8.30, de ophaaltijd tussen 12.00 en 14.00 uur. De tijden wanneer de kinderen komen, staan vast in het contract of het kind heeft een flexibel contract en vraagt de ouder de gewenste tijden tussen 6.30 en 14.00 aan. De afwijking van de BKR gebruiken we in de ochtend wanneer nog niet alle pedagogisch medewerkers aanwezig zijn en in verband met wisselende brengtijden. De afwijking van de BKR gebruiken we tussen de middag tussen 12.00 en 15.00 voor de pedagogisch medewerker om pauze te nemen. De afwijking van de BKR gebruiken we aan het einde van de dag in verband met de diensttijd van de pedagogisch medewerker die vroeg is begonnen en eerder dan 18.00 naar huis gaat en in verband met de wisselende ophaaltijden van de kinderen tussen 16.00 en 18.00.

De maximale omvang van kindcentrum ‘t Kluffie:
‘t Kluffie bestaat uit 1 groep van maximaal 22 kinderen.

De leeftijdopbouw van kindcentrum ‘t Kluffie:
De kinderen die verblijven op kindcentrum ‘t Kluffie zijn in de leeftijd van 2 jaar tot 12 jaar. De groep kan samengevoegd worden met de BSO. Dit kan voorkomen tijdens het openen tussen 7.00 en 8.30, tijdens schoolvakantie’s en/of studiedagen tussen 7.00 en 14.00. De leeftijd van de kinderen op kindcentrum ‘t Kluffie is dan van 2 jaar t/m 12 jaar.
Tijdens schoolvakantie’s bestaat de groep doorgaans uit kinderen in de leeftijd van 4 tot 12 jaar.

Algemene kaders:

Inzet van het personeel
Groep: ‘t Kluffie

Als er een groep van 11 kinderen verblijft is er minimaal 1 pedagogisch medewerker/beroepskracht aanwezig. Bij 11 t/m 22 kinderen zijn er minimaal 2 pedagogisch medewerkers/beroepskrachten aanwezig. We gebruiken hierbij de rekentool beroepskracht-kindratio.
Gangbare personeelsdiensten
De gangbare diensttijden/personeelsdiensten voor de medewerkers zijn:
De medewerker start om 7.00 en werkt tot 8.30
De medewerker start om 7.00 en werkt tot 16.00
De medewerker start om 7.00 en werkt tot 16.30
De medewerker start om 7.30 en werkt tot 17.00
De medewerker start om 8.00 en werkt tot 17.30
De medewerker start om 8.30 en werkt tot 18.00
Het rooster wordt wekelijks na gekeken a.d.v. het aantal opgegeven kinderen, de medewerkers krijgen aan de hand daarvan hun rooster toegestuurd met welke dienst(tijd) ze werken.
De reguliere pauzetijden
Een reguliere pauzetijd voor een medewerker is tussen 12.30 en 13.00
Een regulier pauzetijd voor een medewerker is tussen 13.00 en 13.30
Een regulier pauzetijd voor een medewerker is tussen 13.30 en 14.00
Een regulier pauzetijd voor een medewerker is tussen 14.00 en 14.30
Iedere medewerker die langer als 5 uur op een dag werkt neemt een half uur pauze per dag regulier in de  pauze tijd.

BKR
Wat is beroepskracht-kind ratio?
De beroepskracht- kind ratio (BKR) is de verhouding tussen het aantal beroepskrachten en het aantal kinderen in de groep van de kinderopvangorganisatie.

Afwijken van de BKR volgens de drie-uursregeling;
In welke situaties wordt afgeweken van de BKR;
In de ochtend tijdens de brengtijd van de kinderen Tussen de middag tijdens de pauzetijd van de medewerker Aan het einde van de dag tijdens de ophaaltijd van de kinderen

Welke pedagogisch afwegingen daarbij gelden;
Tijdens de afwijking van de BKR zijn ieder geval minimaal de helft van het aantal benodigde aantal pedagogisch medewerkers aanwezig De pedagogisch medewerker wordt tijdens schoolweken door een stagiaire ondersteunt op woensdag en donderdag tijdens pauzetijden. Aan de hand van het personeelsrooster wordt gekeken hoeveel kinderen er op de groep aanwezig zijn en wordt de groepsassitent of stagiaire zo nodig op de groep erbij ingepland. Er wordt pauze genomen op een gekozen moment wanneer er kinderen aan het rusten zijn in de rustruimte. Er wordt pauze genomen wanneer er een aantal kinderen zijn opgehaald waardoor er minder kinderen aanwezig zijn op de groep. We gebruiken de pedagogische vuistregels van het pedagogisch beleidsplan. Het bieden van emotionele veiligheid door te benoemen dat de pedagogisch medewerker/beroepskracht met pauze gaat maar straks weer terug komt. De interactievaardigheden van de pedagogisch medewerkers komen daarbij aan bod bijv. praten en uitleggen. Ook structuren komt naar voren. De pedagogisch medewerkers gaan regulier tijdens de pauzetijden met pauze waardoor het voor kinderen voorspelbaar is.

Hoe aandacht wordt besteed aan de behoeften van het kind als er minder beroepskrachten worden ingezet;
De pedagogisch medewerker wordt tijdens schoolweken door een stagiaire ondersteunt op maandag en dinsdag tijdens pauzetijden. Op momenten dat er minder beroepskrachten worden ingezet is het oog gericht op de kinderen en de behoeften. Bijv. de afwas wordt gedaan voordat de medewerker met pauze gaat of in de ochtend wanneer de 2e pedagogisch medewerker aanwezig is. Tijdens pauzetijd is er een rustige activiteit. Met de andere kinderen wordt een rustige activiteit gedaan. Tijdens het breng en haal tijd van de kinderen wordt met de kinderen een rustige activiteit gedaan. Met de pedagogisch medewerker/beroepskracht wordt tijdens teamvergadering en/of coaching gesprek overlegt over de behoefte van het kind als er minder beroepskrachten worden ingezet. Als er bijvoorbeeld een kind veelal verdrietig is tijdens het brengen kunnen we er in het rooster rekening mee houden dat de groepsassistente aanwezig is tijdens deze momenten. Er wordt met pauze gegaan door de pedagogisch medewerker als de situatie op de groep daarom vraagt.

Verplichtingen
– Kindcentrum ‘t Kluffie houdt een overzicht bij van de ingezette beroepskrachten en presentielijsten van kinderen (inclusief een indicatie van de aankomst- en vertrektijd van de kinderen)
Er wordt vastgehouden aan de pauzeduur zoals deze is opgenomen in de kaders van het pedagogisch beleidsplan

9 Ouderbeleid
9.1 Intake gesprekken
Tijdens het intake/kennismakingsgesprek geven we de ouders een kleine indruk van hoe er wordt gewerkt op ‘t Kluffie. De ouders kunnen dan alles vragen en een rondleiding krijgen in en om ‘t Kluffie. De ouders krijgen veel informatie dat zo duidelijk mogelijk wordt uitgelegd. De pedagogisch medewerkers krijgen ook veel informatie over het kind. Ze vullen samen het intakeformulier in. Wij willen zo goed mogelijk op de hoogte zijn van uw kind en willen opvang bieden die op één lijn staat als met de opvoeding thuis. Dit werkt voor alle partijen het beste.
De leidsters van ‘t Kluffie werken met een map waarin alle gegevens van het kind worden verzameld (intakeformulier)

9.2 Oudergesprekken
Op verzoek van de ouders of van de pedagogisch medewerker kunnen er oudergesprekken plaatsvinden. De pedagogisch medewerker en ouders maken een afspraak voor een gesprek. Dit gesprek vind plaats in ons kantoor, dit ten behoeve van de privacy voor ouders en kind.

9.3 Info-avonden
Minstens één keer per jaar zal er een informatieavond plaatsvinden. Dit zal gaan over de actuele stand van zaken wat betreft kinderopvang. Op verzoek van ouders of leidsters kan er een extra-avond worden georganiseerd, eventueel kan er een thema aan verbonden worden. Bijv. kinder EHBO.

9.4 Oudercommissie
Volgens het modelreglement uitgegeven door Boink, MOgroep en de Branchevereniging Ondernemers in de Kinderopvang is er een oudercommissie aangesteld. De oudercommissie is belangrijk omdat zij de belangen behartigt van de kinderen en ouders en zij adviezen geven aan De Twinketuin met betrekking tot kwaliteit. De oudercommissie is divers samengesteld, van iedere leeftijdscategorie is er een ouder binnen de commissie vertegenwoordigd. Heeft u interesse om als ouder deel te nemen aan de oudercommissie dan kunt u dit aangeven bij  Britta of Manon. Zij kunnen u informeren en in contact laten komen met de oudercommissie.
Op de website onder het kopje oudercommissie vind u meer informatie en ziet u wie er in de oudercommissie zitten.

9.5 Medezeggenschapsraad
Ten allen tijden stellen wij de ouders in staat om mee te beslissen over een onderwerp.

10 Klachtenreglement
We hopen dat ouders het met ons bespreken als ergens klachten over zijn en dat we er samen uitkomen. Een klacht kan schriftelijk in een gesloten envelop worden ingediend post adres; Schoolstraat 2a, 1755NE te Petten.

Vanaf  1 januari 2016 is er eén landelijke geschillencommissie kinderopvang en peuterspeelzalen, deze is in de plaats van de onafhankelijke klachtencommissies. De Pettenvlet aan Zee is geregistreerd bij de geschillencommissie. In het LRKP wordt de registratie vermeld en de GGD controleert of de kinderopvangorganisatie is aangesloten.

Ouders kunnen een geschil indienen bij de geschillencommissie Kinderopvang en Peuterspeelzalen als;
– De kinderopvangorganisatie niet binnen zes weken heeft gereageerd op een schriftelijke klacht.
– De ouders en de kinderopvangorganisatie het niet binnen 6 weken eens  zijn geworden over de afhandeling van de klacht.
– de kinderopvang geen adequate klachtenregeling heeft.

Op www.degeschillencommissie.nl kunt u meer info lezen of een geschil indienen.

11 Privacyreglement
De informatie die de ouders en de pedagogisch medewerkers onderling uitwisselen blijven onder hen. Wij, als pedagogisch medewerkers , zullen zorgvuldig omgaan met de informatie die wij van u hebben gekregen en dit niet uitwisselen met derden. De persoonsgegevens van uw kind en u worden in een dossier bewaard, die alleen ter inzage is voor u en de pedagogisch medewerker. Dit dossier wordt bewaard in het kantoor in een afgesloten kast.

12 Beleid op digitaal communiceren
Digitaal communiceren kun je doen d.m.v. facebook e.d. De medewerkers van ‘t Kluffie zetten geen foto’s/filmpjes of andere werk gerelateerde informatie op internet, als de ouders hebben aangegeven dit niet te willen. Dit wordt genoteerd in de intake van uw kind. ‘t Kluffie heeft een pagina op Facebook en Instagram en een website, en zo nu en dan plaatsen we een nieuwtje. Geeft u het aan als u niet wilt dat uw kind(eren) op foto’s op internet verschijnt

13 Wet meldcode
Beroepskrachten hebben een bijzondere verantwoordelijkheid voor de
veiligheid van de kinderen en ouders met wie zij in hun werk te maken hebben.
Zij zijn degenen die in actie moeten komen als er mogelijk sprake is van
kindermishandeling of huiselijk geweld. Wij maken gebruik van de wet meldcode
huiselijk geweld en kindermishandeling. Kindermishandeling door beroepskrachten
valt evenmin onder het bereik van het protocol op ‘t Kluffie en de
Wet meldcode. Meer informatie kunt u opvragen bij de leiding van ‘t Kluffie. Via de website vooreenveiligthuis.nl kunt u meer lezen over de werkwijze.

14. Verwijsindex
Uit ervaring weten we wat een enorme ellende het kan opleveren als professionals niet van elkaars zorgen over jeugdigen op de hoogte zijn. Bij vrijwel alle gezinsdrama’s van de laatste jaren waren verschillende professionals betrokken, maar niemand had alle relevante informatie en niemand was de uiteindelijke verantwoordelijke voor het totaal. En de maatschappij zegt dan terecht, “hoe had dit kunnen gebeuren”, “konden de professionals niet gewoon de geboden hulp op elkaar afstemmen?” en “hadden we dit niet eerder kunnen oppakken”?

Door het maken van afspraken met alle relevante ketenpartners is het mogelijk om deze jeugdigen, onder andere via de Verwijsindex, vroegtijdig in beeld te krijgen. Sluitende aanpak, en niet langs elkaar heen werken, begint bij het van elkaar weten en vervolgens vooral samenwerken. De Verwijsindex is daarmee niets meer dan een ondersteunend instrument voor professionals om bij zorgen de extra check te kunnen maken wie nog meer betrokken is.
Doel van de Verwijsindex Noord-Holland is door tijdig de hobbels in ontwikkeling naar volwassenheid te signaleren, eerder de betrokkenen in beeld te hebben en sneller eenduidigheid in handelen na te streven. Dat gebeurt met behulp van een eenvoudig instrument, de Verwijsindex.
Instanties geven tijdig in de Verwijsindex een signaal af wanneer zij vaststellen dat het opgroeien van de jeugdige met enige zorg verloopt (aan de hand van landelijk bepaalde meldcriteria). Het gaat enkel over het bericht DAT er zorgen zijn. In de Verwijsindex staat niet WAT de zorg dan is. Als blijkt dat er minimaal nog een signaal over dezelfde jeugdige is verstuurd, dan ontstaat er een match tussen de meldende instanties. Overigens zal alleen een match ontstaan tussen instanties die reeds een directe betrokkenheid hebben bij de jeugdige. De meldende instanties zoeken vervolgens contact met elkaar om de samenwerking ten behoeve van de gesignaleerde jeugdige te starten. Uiteraard zal in de samenwerking tussen de instanties alleen voor de samenwerking relevante informatie worden uitgewisseld om uiteindelijk te kunnen komen tot een sluitend aanbod.
Uiteindelijk weet u het beste wat nodig is voor uw kind en zullen we de samenwerking tussen de reeds betrokken instanties met uw instemming en hulp inzetten.
Ook wij stellen, net als u, altijd het belang van uw kind centraal.
Meer informatie kunt u vinden op www.verwijsindex.tv

Als er problemen thuis zijn kunnen ook adviezen gegeven worden door de pedagogisch medewerker naar instanties. Er kan ook overleg zijn tussen ‘t Kluffie en instanties, dit enkel op uw goedkeuring en/of medeweten. Zijn er meerdere instanties betrokken dan lichten we u in als we een melding in de Verwijsindex gaan doen.

15. Protocollen
Wij hebben alle protocollen via het RIVM.
Via deze site bent u op de hoogte: http://www.rivm.nl/Zoeken?query=gezondheidsrisico%27s+in+een+kindercentrum. U kunt ook een specifiek protocol bij ons aanvragen.

16. Vierogen beleid
Vanaf 1 juli 2013 is het vierogenprincipe verplicht voor ons als kinderdagverblijf. Dit houdt in dat er altijd een volwassene moet kunnen meekijken of meeluisteren met de beroepskracht. Het vierogenprincipe is bedoeld om de veiligheid in de kinderdagverblijven te vergroten.  Op de BSO is dit niet verplicht. Ondanks dat het vier ogen principe niet verplicht is op de BSO kiezen wij er wel het liefste voor, wanneer mogelijk om met twee volwassenen op een groep te werken. Dit om elkaar te helpen tijdens calamiteiten.
‘t Kluffie maakt gebruik van een camera op de groep in het pand waarmee wij voldoen aan de eis voor het vierogenprincipe. Wanneer de pedagogisch medewerker openen starten zij op de groep waar een camera bevestigd is. De directie kan vanuit huis via een online systeem mee kijken en luisteren. De beelden worden bewaard volgens de privacy wet.  En worden niet gebruikt voor andere doeleinden.

17 Achterwacht regeling
Op het moment dat er een pedagogisch medewerker alleen in het pand is zijn, is onder andere Alyssa Verkamman bereikbaar en binnen 15 minuten aanwezig op ‘t Kluffie.

Tevens hebben we achterwacht van:

Basisschool De Kluft:

0223613681

Wanneer de basisschool niet geopend kun je onderstaande bellen:

Elmira Welker:

Caitlin van der Klaauw:

Alyssa Trip:

  1. GGD inspectie
    Via de volgende link kunt u onze inspectie rapporten inzien;

    19.Veiligheid en gezondheidsbeleid
    We werken met een veiligheid en gezondheid beleid. Het actuele veiligheid en gezondheid beleid kunt u inzien op de website onder het kopje veiligheid en gezondheidsbeleid.

    20. Pedagogisch coach en beleidsmedewerker
    De wet IKK (Innovatie en Kwaliteit Kinderopvang) schrijft voor dat elke kinderopvang organisatie vanaf 1 januari 2019 een pedagogisch beleidsmedewerker/coach in dienst moet hebben, die gekwalificeerd is voor het ontwikkelen en implementeren van het pedagogisch beleid. Ook dient elke kinderopvang organisatie de pedagogisch medewerkers jaarlijks te coachen. Manon en Britta zijn geschoold als pedagogisch beleidsmedewerker en coach.

    Coaching en beleid

    Er  vindt altijd coaching plaats tijdens werkoverleg, cursus oog voor interactie, de baby cursus, en de VVE video verslaglegging. Manon en Britta zorgen voor de implementatie en borging van het pedagogisch beleid. Er is structureel overleg bij de gemeente met diverse locatie managers van verschillende kinderopvang organisaties.
    Het verschil nu is dat met de komst van deze wet wij het inzichtelijk moeten maken voor ouders, GGD en medewerkers. Wij zijn ook verplicht uren hiervoor vast te stellen. In de inzet van deze uren mogen wij echter alleen de medewerkers mee tellen met de juiste vooropleiding.
    Zoals boven vermeld is de pedagogisch beleidsmedewerker verantwoordelijk voor de ontwikkeling en implementatie van ons pedagogisch beleid.

    Er wordt onder andere tijd besteed aan de ontwikkeling of vernieuwing van pedagogisch beleid, het kindvolgsysteem, VVE beleid, cursus en bijscholing, activiteitenaanbod en overige beleidsontwikkelingen en evaluatie van het pedagogisch beleid.

    Vanaf 1 januari 2019 wordt iedere pedagogisch medewerker jaarlijks gecoacht.
    Per fulltime formatieplaats wordt minimaal 10 uur coaching per jaar berekend
    .

    Bij de bepaling van het gemiddeld aantal coachingsuren per locatie/groep is vooral rekening gehouden met de vraag van medewerkers en teams. Daar waar nodig kunnen wij gedurende het jaar flexibel zijn wanneer specifieke individuele coaching behoefte is. Bij de verdeling van de coachingsuren zorgen we er voor dat elke pedagogisch medewerker, jaarlijks een vorm van coaching ontvangt. Gedurende het jaar wordt dit door Manon en Britta geregistreerd. Op kantoor is de verdeling van de uren en het aantal uren in te zien.